Es gibt inzwischen mehrere hundert Studien und jahrzehntelange Erfahrung in der Behandlung von Depressionen mit Magnetfeldern in der High-Tech Schulmedizin. In meiner Praxis wird das Verfahren seit 2002 erfolgreich eingesetzt
Eine negative Verstimmung des Gemüts kennen wohl alle von uns von Zeit zu Zeit. Dauern allerdings solche Verstimmungen länger, spricht man von Depression. Das kann sich äußern in temporären, milden Winterdepressionen bis hin zu lebensbedrohlichen Zuständen. Durch den Leistungsdruck unserer Gesellschaft sind wir alle gleich gefährdet in dieses Fahrwasser zu kommen. Depressionen äußern sich in Antriebslosigkeit, Sinnlosigkeit, Gefühllosigkeit, Müdigkeit bis hin zur Suizidalität. Die gängigen Therapien setzen auf Antidepressiva in Kombination mit Gesprächstherapien. Leider zeigen die hohen Selbstmordraten, dass diese Therapien nicht immer helfen. Dazu muss gesagt werden, dass Wohlfühlen mit das Komplexeste ist, was unser Gehirn fähig ist zu leisten. Denn um glücklich zu sein, müssen mehrere Gehirnareale gleichzeitig simultan stimuliert werden. Fällt nur ein Areal kurzfristig aus, sind wir der Depression schon sehr nahe. Hier greift Dr. Seemanns rTMS. Nur durch diese Weiterentwicklung der Magnetstimulation können mehrere Glücksareale im Gehirn gleichzeitig stimuliert werden. Und wer glücklich ist, kann nicht depressiv sein. Beide Zustände heben sich auf und genau darauf zielt die Stimulierung. Um möglichst eine Therapie mit Antidepressiva zu vermeiden, empfiehlt es sich schon bei kleinsten Verstimmungen oder beim Aufkommen von ungesundem Stress oder bei genetischen Vorbelastungen, Dr. Seemanns Magnetstimulation prophylaktisch, also vorsorglich zu nutzen. Schon nach der ersten 30-minütigen Sitzung können Sie sich wohler fühlen und Schritt für Schritt erfahren Sie wieder ein bisschen mehr Glück. Egal wodurch sich Ihre Stimmungslage verschlechtert hat, im Gehirn spielen sich immer wieder dieselben Szenarien ab. Depressionen sind vergleichbar mit einem psychischen Krebsgeschwür: je früher erkannt, desto besser behandelbar. Deshalb stimulieren Sie Ihr Gehirn frühzeitig und geben Sie Ihrem Gehirn die Möglichkeit sich selbst zu helfen. Niemand ist gefeit vor Depression, doch jeder ist fähig sie zu bekämpfen.
Die rTMS ist insbesondere dann auch interessant, wenn Medikamente vermieden werden sollten (Kinder, Schwangere, multimorbide Ältere). Etwa 10% der Menschen verstoffwechseln Antidepressiva langsam, was dann vermehrt zu Nebenwirkungen führt. Etwa 5% der Menschen verstoffwechseln Antidepressiva sehr schnell, wodurch sie unwirksam sind. Insgesamt ist die rTMS eine wunderbare Option.
Bei manifesten, insbesondere schweren Depressionen, wäre eine initiale, intensive ambulante Behandlungsepisode mit täglichen rTMS Sitzungen über 2 bis 4 Wochen optimal. Die Erfolgsrate, im Sinne einer Reduktion depressiver Symptome, liegt bei individualisiertem Vorgehen bei etwa 90%.
- Efficacy of repetitive transcranial magnetic stimulation in the treatment of depression with comorbid anxiety disorder
- Repetitive transcranial magnetic stimulation (rTMS) modulates time-varying electroencephalography (EEG) network in primary insomnia patients: a TMS-EEG study
- Unilateral and bilateral repetitve transcranial magnetic stimulation for treatment-resistant late-life depression
- Effectiveness of adjunctive repetitive transcranial magnetic stimulation in management of treatment-resistant depression: a retrospective analysis
- Lateralized hippocampal volume increase following high-frequency left prefrontal repetitive transcranial magnetic stimulation in patients with major depression
- The treatment of fatigue by non-invasive brain stimulation
- Transcranial magnetic stimulation for treatment of major depression during pregnancy: a review
- Safety and feasibility of repetitive transcranial magnetic stimulation (rTMS) as a treatment for major depression during pregnancy
- Effectiveness of transcranial magnetic stimulation in clinical practice post-FDA approval in the United States: results observed with the first 100 consecutive cases of depression at an academic medical center
- 5-Hz transcranial magnetic stimulation for comorbid posttraumatic stress disorder and major depression
- Elevated prefrontal GABA in patients with major depressive disorder after TMS treatmend measured with proton magnetic resonance spectroscopy
- Assessing the effects of repetitive transcranial magnetic stimulation on cognition in major depressive disorder using computerized cognitive testing
- Repetitive transcranial magnetic stimulation in patients with drug-resistant major depression: a six-month clinical follow-up study
- Repetitive transcranial magnetic stimulation for treatment of major depression with comorbid generalized anxiety disorder
- Repetitive transcranial magnetic stimulation for Fibromyalgia: systematic review and meta-analysis
- Effectiveness and acceptability of accelerated repetitve transcranial magnetic stimulation (rTMS) for treatment-resistant major depressive disorder: An open label trial
- Repetitive transcranial magnetic stimulation as an augmentiative strategy for treatment-resistant depression, a meta-analysis of randomized, double-blind and sham-controlled study
- The efficacy and safety of low frequency repetitive transcranial magnetic stimulation for treatment resistand depression: the results from a large multicenter french RCT
- Treating anxious depression using repetitive transcranial magnetic stimulation
- Potentiation of quantitative electroencephalograms following prefrontal repetitive transcranial magnetic stimulation in patients with major depression
- The effect of repetitive transcranial magnetic stimulation on fibromyalgia: a randomized sham-controlled trial with 1-mo follow-up
- Long-term follow-up of adolescents with resistant depression treated with repetitive transcranial magnetic stimulation
- Cerebral blood flow in the ventromediall prefrontal cortex correlates with treatment response to low-frequency right prefrontal repetitive magnetic stimulation in the treatment of depression
- Cerebral blood flow ratio of the dorsolateral prefrontal cortex to the ventrolateral prefrontal cortex as a potential predictor of treatment response to transcranial magnetic stimulation in depression
- Efficiacy of adjunctive high frequency repetitive transcranial magnetic stimulation of left prefrontal cortex in depression: a randomized sham controlled study
- Chronic repetitive transcranial magnetic stimulation increases hippocampal neurogenesis in rats
- Efficacy and safety of transcranial magnetic stimulation in the acute treatment of major depression: a multisite randomized controlled trial
- HF-rTMS treatment decreases psychomotor retardation in medication-resistant melancholic depression
- Treatment of vascular depression using repetitive transcranial magnetic stimulation
- Repetitive Transcranial Magnetic Stimulation (rTMS) in the treatment of panic disorder (PD) with comorbid major depression
- Positive predictors for antidepressive response to prefrontal repetitve transcranial magnetic stimulation (rTMS)
- Repetitve transcranial magnetic stimulation treatment of comorbid posttraumatic stress disorder and major depression
- Antidepressant mechanism of add-on repetitive transcranial magnetic stimulation in medication-resistant depression using cerebral glucose metabolism
- Accelerated repetitive transcranial magnetic stimulation for treatment-resistant depression
- Transcranial magnetic stimulation for the treatment of depression: feasibility and results under naturalistic conditions: a retrospective analysis
- The impact of left prefrontal repetitive transcranial magnetic stimulation on depression in Parkinson´s disease: A randomized, double-blind, placebo-controlled study
- Clinical predictors associated with duration of repetitive transcranial magnetic stimulation treatment for remission in bipolar depression: a naturalistic study
- Long-term efficiacy after acute augmentative tepetitive transcranial magnetic stimulation in bipolar depression: a 1-year follow-up study
- Durability of clinical benefit with transcranial magnetic stimulation (TMS) in the treatment of pharmacoresistant major depression: assessment of relapse during a 6-month, multisite, open-label study
- Daily left prefrontal transcranial magnetic stimulation therapy for major depressive disorder: a sham-controlled randomized trial